Geplaatst op
Een groot deel van werkend Nederland heeft de droom om ooit eens voor zichzelf te beginnen. Met name de toename aan flexibiliteit is een belangrijke factor, die naast geld, meespeelt in deze overweging. Het starten van een eigen merk heeft echter meer voeten in de aarde dan je in eerste instantie zal denken. Zo moet je bijvoorbeeld een eigen merknaam verzinnen, je merknaam registreren en een goed verdienmodel verzinnen. Heb je moeite met het verzinnen van een merknaam en kun je wel wat hulp gebruiken? Lees dan dit blog en kom erachter wat de voordelen zijn van een beschrijvende en eenvoudige merknaam.
Duidelijkheid richting klant
Wanneer je een merknaam moet verzinnen, heb je grofweg twee keuzes: een cryptische of beschrijvende merknaam. Een cryptische merknaam laat niet direct weten waar je merk/bedrijf voor staat en voor welke dienst of welk product klanten bij jouw bedrijf terecht kunnen. Daarentegen laat je met een cryptische merknaam direct weten dat je een creatieve organisatie bent en jezelf buiten de begaande paden beweegt. Een eenvoudige en beschrijvende merknaam zoals Advocatenkantoor Superieur laat echter direct weten aan potentiële klanten wat voor bedrijf het is en voor welke dienst of welk product ze bij je aan kunnen kloppen. Een beschrijvende bedrijfsnaam geeft bovendien ook een duidelijk imago van het bedrijf af aan potentiële klanten.
Eenvoudig te onthouden
Een duidelijke en beschrijven merknaam zorgt er eveneens voor dat mensen je merknaam makkelijker onthouden dan wanneer je gebruik maakt van een cryptische merknaam. Bovendien is het bedenken van een beschrijvende merknaam een stuk eenvoudiger dan het bedenken van een cryptische bedrijfsnaam. Binnen enkele minuten kun je zo een goede naam verzinnen en hoef je dus ook geen merknaamadviseur in te huren. Doordat mensen je bedrijfsnaam beter onthouden, is de kans groter dat ze weer bij je terugkomen.
Online vindbaarheid
Naast mond-op-mond reclame speelt online marketing een enorm grote rol in het groot en succesvol krijgen van je eerste eigen onderneming. Specialisme als SEO, SEA en social media zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat potentiële klanten jouw bedrijf ook via het internet kunnen vinden. Ook de merknaam van de dienst of het product dat jij verkoopt speelt een rol in de online vindbaarheid van je website. Wanneer iemand uit Haarlem bijvoorbeeld op zoek is naar een garage omdat zijn of haar auto kapot is, is de kans groot dan hij of zij zoekt naar ‘Garage Haarlem’. Wanneer jouw merknaam één of zelfs beide termen bevat, is de kans groot dat Google of een andere zoekmachine jouw merk als relevant beoordeeld, waardoor je hoger in de zoekresultaten wordt weergegeven.