Geplaatst op
Vlaggen hebben een duidelijke rol, namelijk om als vertegenwoordiging te dienen voor een bepaald gedachtegoed, een bepaalde groep of, zoals we in deze blog verder willen uitlichten: een bedrijf. Vaak zijn bedrijfsvlaggen vooral een (herkenbaar) logo op een bepaalde achtergrond. In deze blog willen we je drie goede regels meegeven voor de perfecte bedrijfsvlag.
Regel #1: Goede herkenbaarheid
Het is erg belangrijk dat een vlag op afstand goed te zien is en te onderscheiden is van andere symbolen en vlaggen. Helaas kiezen veel bedrijven er nog steeds voor om hun bedrijfsnaam te gebruiken als logo. Dat is niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Een logo is juist bedoeld als een vereenvoudiging voor een bedrijfsnaam. Kijk naar de kleurrijke G van Google, de gele M van McDonald’s of de witte f van facebook. In andere gevallen worden er helemaal geen letters gebruikt. Denk aan het appeltje met een hap eruit, de gele schelp met de rode rand of het lichtblauwe vogeltje. Dit is makkelijker om uit te vergroten en, als je marketing op orde is, zal dit dezelfde associatie geven als de merknaam of bedrijfsnaam. Daarnaast hoeven mensen die je bedrijfsvlag zien wapperen, dan geen moeite te doen om de bedrijfsnaam eerst te lezen alvorens ze weten welk bedrijf het over gaat.
Regel #2: Eenvoud
Hoe eenvoudiger het ontwerp is, hoe makkelijker het is om het logo te onthouden en hoe beter deze te zien is op grotere afstand. Een voorbeeld van een ingewikkelde (en dus ook slecht herkenbare) flag van een organisatie is die van de kamer van koophandel uit Pocatello (https://cbsnews3.cbsistatic.com/hub/i/2016/06/09/a1ec5e0d-d074-46c3-a271-cd167f90997e/d1b25cabbcf8f20dd2ec092a100334d2/flag-design-pocatello-620.jpg). Wie haalt het in zijn hoofd om dit aan te leveren (inclusief een trademarksymbool erop)? En welke gek heeft hiernaar gekeken en gedacht: prachtig, goed gedaan. Akkoord.
Regel #3: Besteed er wat tijd aan
De laatste regel is misschien iets waar mensen niet zoveel over nadenken, maar als je er een beetje tijd en moeite in steekt, dan krijg je er een fantastisch mooi marketingmiddel bij. Een eigen vlag en symbool.